Przedszkolaki nauczą się historii
Edukacja historyczna dla najmłodszych
Jak wszyscy wiemy i zapewne pamiętamy pierwsze poważniejsze lekcje historii zaczynają się w szkole podstawowej. Tak było przez bardzo długi czas. Zarówno nasze pokolenie jak i pokolenie naszych rodziców miało okazję zapoznać się z losami naszych przodków dopiero w podstawówce. Jednakże, tak na dobrą sprawę, to co stoi na przeszkodzie, by naukę historii rozpocząć już wcześniej? Tak właśnie pomyśleli wychowawcy z Lewina Brzeskiego, w powiecie brzeskim. To właśnie w przedszkolu w tej miejscowości wystartowała akcja „BohaterON- włącz historię!”.
Na czym polega akcja?
Jak łatwo się domyślić, wspomniana akcja skupia się wokół tematyki historycznej, konkretnie poświęconej bohaterom narodowym. Bardzo dobrze, że uczestniczą w niej dzieci z Lewina Brzeskiego, natomiast akcja ma zasięg ogólnopolski. „BohaterON – włącz historię!” to projekt, w którym udział mogą brać przedszkola, rozsiane po całej Polsce. Co ciekawe przedsięwzięcie posiada aż dwóch organizatorów. Pierwszym z nich jest Fundacja Rosa, natomiast drugim Fundacja Sensoria. Obie fundacje mają swoje siedziby we Wrocławiu. Głównym celem akcji „BohterON – włącz historię!” jest przybliżenie najmłodszym sylwetek powstańców warszawskich, a także edukacja z zakresu najnowszej historii Polski.
Co robiły przedszkolaki?
Prowadzący zajęcia nie ukrywali, iż tematyka nie jest łatwa do przedstawienia małym dzieciom. Jest tak przede wszystkim dlatego, że temat powstania jest bardzo poważny, a co za tym idzie może być nieadekwatny do beztroskiego świata dzieci. Prowadzący musieli się wykazać nie lada pomysłowością, natomiast jak najbardziej im się to udało. Dzieci mogły obejrzeć „Niebajkę o Powstaniu Warszawskim”. W tej historii dziadek wraz z wnuczką przemierzają Warszawę w 1944 roku. Postacie wyjaśniają dzieciom co tak naprawdę oznaczają takie pojęcia jak bohater czy patriota.
Następnie dzieci uczestniczyły też w czymś na kształt edukacyjnej zabawy. Zgłaszały się i odpowiadały na pytanie z czym kojarzy im się słowo bohaterstwo, przy czym skojarzenia te mogły być naprawdę różne. Pod koniec zajęć każdy przedszkolak zrobił własną pacynkę, a także kartę z podziękowaniami dla powstańca warszawskiego.