Podróż do krainy bajek: ogólnopolski projekt edukacyjny realizowany w grupie "Tygryski"
W pierwszym semestrze poprzedniego roku szkolnego, przeprowadziłam Ogólnopolski Projekt Edukacyjny o tytule „Bajkowa Wyprawa”, skierowany do najmłodszych uczniów naszej placówki, grupy zwaną „Tygryski”. Inicjatywa ta miała na celu nie tylko pobudzanie zaciekawienia literaturą klasyczną i promowanie czytania, ale także wzmacnianie postaw sprzyjających prawdzie, dobru i pięknu.
Poprzez m.in. czytanie lub oglądanie adaptacji bajek, maluchy miały okazję doświadczyć bogactwa emocji, wywołanych przez różnorodność środków wyrazu literackiego. Piękno języka, zastosowane środki stylistyczne, a także reakcje na postępowania bohaterów – to wszystko wpływało na budowanie nastroju, który często oscylował pomiędzy radością, spokojem i satysfakcją z przebiegu fabuły, a smutkiem czy nawet lekkim przerażeniem.
Dyrekcja programu pozwoliła dzieciom na zapoznanie się z siedmioma popularnymi bajkami: „Pinokio”, „Mała Syrenka”, „Śpiąca Królewna”, „Brzydkie Kaczątko”, „Lampa Aladyna”, „Wilk i 7 koźlątek” oraz „Złotowłosa i 3 niedźwiadki”. Sposób utrwalania treści tych bajek był zaś niezwykle kreatywny – przedszkolaki miały okazję wykonywać różne aktywności, takie jak matematyczne, sensoryczne, badawcze, muzyczne, plastyczne czy ruchowe, zawsze z dużym entuzjazmem.
Każda z prezentowanych bajek poszerzała horyzonty intelektualne maluchów, co stanowiło jeden z kluczowych celów projektu. Wszakże, warto jest zachęcać nawet naszych najmłodszych do prób analizy literackiej, rozważań na temat bohaterów i ich czynów, a także kontemplacji nad przebiegiem fabuły i konsekwencjami różnych wydarzeń.